Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

söndag, oktober 31, 2010

Priset Veckans vitamin

Jag tänkte utdela priset veckans vitamin till TV 4. Jag är ensam i juryn.
Priset utdelas till den som gjort något gott för folkhälsan. Kanske lite snett att TV4 får belöningen allra först då det inte är så sällan jag ser bra program på andra kanaler.
Motivering: Man visade igår filmen Tre systrar och en mamma. Till skillnad från de flesta filmer varav flertalet är krimi som jag säger på svorska var denna film något som lugnade ner stresshormonerna i kroppen och förberedde den för en god sömn. Hade man i stället visat en gastkramande thriller eller liknande skulle det i stället ha ökat på stresshormonerna, adrenalinet och minskat sömnen i Sverige med kanske många tusen timmar för totalbefolkningen.

Inga-Lill Mosander mosade positivt tänkande i en bokpresentation i fredags. Det är emellertid fel att kasta ut barnet med badvattnet med Thoreaus ord. Just detta att man skall försöka varva ned, ägna sig åt något positivt, humoristisk eller liknande innan man skall sova är något som jag hämtat från läsning om hur att tänka positivt. (Dancing with Life av Susan Jeffers).
En god sömn är oerhört viktigt, läste jag också om nyligen, jag tror det var i boken Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar. Han beskrev sömnen som en av de viktigaste livstilsfaktorerna tillsammans med god diet, fysisk aktivitet mm.
Alltså det priset VECKANS VITAMIN till TV4. Priset utgörs av detta diplom plus hedern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar