Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, oktober 16, 2010

Hjärnkoll på vikten

Nu tror jag mig ha läst klart den och mitt intryck kvarstår att i mycket är det vad exempelvis Jelinek förespråkar som livsstilsförändringar vid MS:

Det handlar om kosten, där faktiskt det till stora delar handlar om samma sak; en medvetenhet om vad man äter, läs ingrediensförteckningarna etc. Skiljer sig åt beträffande mättande fetter i viss mån, men man beskriver dem med samma egenskaper fasta, mindre plastiska än omättade. Ingvar beskriver dem till och med som proinflammatoriska.
Rekommenderade fetter är omega-3 och omega-9 /främst olivolja.
Försiktighet med omega-6 där Ingvar säger att det skall vara en viss balans; Jelinek har sagt i ett mail att man får i sig alldeles för mycket med den västerländska kosten och även om man försöker hålla det lågt får man vad man behöver. ( Jag frågade det i samband med att jag undrade om GLA som är en omega-6 som i en studie visade positiv påverkan på MS).
Personligen tror jag det är så även med mättade fetter; de  finns  i många saker som olivolja, rapsolja vid sidan av de fleromättade och enkelomättade fettsyrorna. Mycket av det man äter finns det mättade fetter i. Äter man exempel  fisk, skaldjur, kalkon, kyckling, vilt som älg och rådjur, motionerande tamdjur som ren, hjort osv finns det mättade fetter även i dessa.

Kolhydrater:  även där  tycker jag rekommendationerna stämmer bra. Det gäller att minska på de snabba kolhydraterna. Jag tyckte att Ingvar skrev en del om dessas inflammatoriska verkan, men när jag nu skall skriva om det hittar jag bara detta."Trots att en ny forskning visar att en kost rik på korta kolhydrater  är förenad med risk för hjärtsjuklighet, diabetes och övervikt...  ....sid 86, men jag tror det står mer uttryckligt i boken på annat ställe. På sidan 82 finner man förklaring till att det kan vara skillnad på kalorier då man vill gå ned i vikt. Då föda bryts ned produceras energi, vid nedbrytning av fett och protein bildas mer värme och en del av energin går åt på det sättet medan det är mindre vid behandlingen av kolhydraterna. Meat sweat/ kött svettas på amerikanska enligt Ingvar. Annan länk om meat sweats

Men Ingvar tar också upp två ytterligare faktorer som också i viktiga i Jelineks " taking control of multiple sclerosis"

  1. fysisk aktivitet
  2. stress och koppla 

Annat Ingvar poängterar är vikten  av sömn. Genom en bättre sömn kan man gå ned i vikt.

Hur jag kommer att ändra mig?   Tja, det blir nog mer quinoa bland annat. Läs i Nyfiken Vital. Kommer att titta en del på glykemiskt index.

Men jag kommer absolut inte att börja äta mer  mättade fetter. Däremot kanske mer olivolja. Ingvars råd om sautering av grönsaker och viss frukt har jag redan följt.

Jag tyckte boken var svårläst av någon anledning men inte avskräckande. Fakta hade jag läst förr
utan det var mera hur det kopplades ihop. Kanske var det nyttigt bara därför att läsa den. Om alla vore och fungerade lika vore livet bra tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar