Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

fredag, oktober 08, 2010

Håller på att läsa boken Hjärnkoll på vikten

Kanske återkommer med kommentarer tills vidare kan man ju titta på intervjun med Martin Ingvar
från TV4

Jag var lite tveksam till boken först; när den kom kändes det som om det var ett sätt att rida på  fett-kolhydratvågen-får se vad jag tycker till sist.


Det frapperar mig att det är mycket i boken som Martin Ingvar och medskrivare  skriver  som rekommendation faktiskt stämmer in på min Swanska kost eller den modifierade medelhavsdieten:
citat: Eftersom omättat fett så lätt oxideras bör du heller inte köpa matolja i klara flaskor utan i plåtdunk eller mörka flaskor och förvara dem svalt. Den hyllade svenska rapsoljan är särskilt känslig medan olivolja tål att värmas försiktigt. Genom att ha en kanna kallt vatten eller vin bredvid stekpannan och brässera maten i stället för att steka den undviker du att förstöra fettsyrorna (mitt tillägg och man minskar på fettet)  Om du vill bryna  mat till exempel  steka strömming bör du använda smör som består av stabilare molekyler och därmed tål hög värme. Att steka i smör ingår inte i min kost men att brässera med vatten, olivolja +vatten eller vin är helt okay. Därefter skriver man om lergrytan, järngrytan och grillpannan vilka oxå är helt okay. Det är mycket i boken som stämmer helt överens med den kost jag följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar